09 heinäkuuta 2016

1981 Honda CX500 Custom

No niin, tuli aika antaa Gold Wing'in mennä. DNA mukaan "Elämä on" ja näinhän se menee elämässä. Mutta mitä vielä, tilalle tuli otsikon mukainen cx. 100 tkm mittarissa, mikä normaalisti ei ole vielä paljon cx:lle.



Wingi oli mukava matkapeli, mihin se on tarkoitettukin. Jälkikäteen voisin todeta, että wingi on hieno oman aikansa iso matkaratsu parhaasta päästä. Itselläni ei vaan nuo ajomatkat pidentyneet kuitenkaan tarpeeksi, joten koin, että cx on riittävä toistaiseksi. Samalla se antaa mahdollisuuden testata omia cdi yksiköitäni. Uusi omistaja toivon mukaan toteaa saman, kuin itsekkin, että tämä wingi on täysin kunnossa ja upeassa ulkoasussa. Mukavia kilometrejä Tapsalle tulevaisuudessa!

Uusi cx:ni on entisen omistajan toimesta saanut osakseen kattavan 100 tkm:n huollon. Eli jakoketjusta lähtien kytkimen massalevyihin ja päätyen All Ball kartiorullalaakereihin ohjausvaihteessa. Puhumattakaan monesta muusta huoltokohteesta. Voidaan sanoa, että ainoastaan staattorin source coilit ovat antaneet periksi, mutta Ignitech paikkaa tunnetusti tämän puuteen. Tilasin jo uuden G47 staattorin ja vaihdan sen syksyllä ajokauden jälkeen.

Ensimmäiseksi itselleni tuttu proseduuri oli ottaa kaasuttimet irti ja palasiksi ja ultraan pesuun. Vuodet likaavat kaasuttimet ja puhdistus on aina paikallaan. Kuppien tiivisteet vaihtoon ja polttoaineputken päiden o-renkaat.


Mitään erikoista ei löytynyt paitsi, että joku oli joskus ropannut niitä ja seosruuvin o-rengas ja prikka olivat vaihtaneet paikka. Näin käy helposti kelle vaan. Toisesta puuttui prikka kokonaan. Pahin oli ehkä, että luistien neulojen kantojen ja lukitusruuvien väliin oli prikka laitettu, jolloin neula on jäykäksi lukittu! Neulan ja lukitusruuvin välillä pitää olla pieni välys, jolloin neula liikkuu vapaasti puolelta toiselle. Tällä on haettu, että neula hakeutuu istukkaansa vapaasti keskelle kuluttamatta toista reunaa! No, istukka ja neula on helppo vaihtaa, jos tarvii. Cx on siitä mukava peli, että kaasuttimissa pitää olla standardi suuttimet ja neulat, jolloin se pelaa parhaiten. Jos vaan originaali ilmansuodatin ja suodatinkotelo on käytössä. Näyttä hiukan siltä, että seos on hiukan rikkaalla. Tutkitaan asiaa.. Edellinen omistaja ei ollut kaasuttimia irrotellut.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvässä kunnossa oleva CX500 custom! Tällä päristellään nyt ja huolletaan ja korjataan, kun ja jos tarvetta ilmenee..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti