25 kesäkuuta 2016

1980 Honda CX500 Custom

Nuorempi poikani osti otsikon mukaisen cx:n viime viikolla. Entinen omistaja oli entuudestaan tuttu, koska olin hänelle aikaisemmin tehnyt uuden cdi sytytysyksikön. Hän kuitenkin päätti luopu omasta cx:ään, mikä hänellä oli ollut jo vuodesta 1994. Mittarissa 83 t km:ä, mikä pitäneen paikkaansa, koska historia tiedossa ja Suomi-pyörä. Mukana tuli myös huoltovihko, mihin oli merkitty huollot ylös! Hienoa hommaa. Teen myöhemmin tänne omaan blogiini tästä pyörästä oman huolto-osion, missä kerron ja luettelen kaikki tehdyt omat huollot ja tarvittavat korjaukset. Jatketaan pyörän huolto-historiaa näin.


Sain oikeuden kunnostaa ja huoltaa pyörän. Ei muuta kuin kimppuun vaan ja viiden päivän jälkeen pyörä oli kuvan mukainen. Huomioita orginaali ulkoasuun on, että takarauta puuttuu ja äänenvaimentimet on vaihdettu tarvikemallisiin, mutta hyvin pitkälle originaalien kaltaiset. Hiukan kovaääniset minusta. Makuasioita..

Tein kaikki tavanomaiset öljyn ja jarrunesteiden vaihdot. Venttiilien välysten ja jakoketjun säädöt. Sytytystulpiksi laitoin NGK:n DR8ES-L:t. Tulpanhattuihin vastusten tilalle alumiinitangon pätkät. Vesipumpun tiiviste ei vuoda ja peilillä katsottuna moottorin sisään nokkaketjun kiristimessa on vielä vähän kiristysvaraa jäljellä. Entinen omistaja kertoi kiristäneensä ketjua säännöllisesti. Hyvä niin. Kaiken kaikkiaan hyvässä kunnossa ikäisekseen. Akuuttia nyt oli vaihdevivun akselin stefan vaihto. Sen voi vaihtaa, vaikka öljyt on koneessa. Saattaa muutama tippa tulla, mutta ei muuta.


Pitkä ja ohut ruuvimeisseli vaan akselin ja stefan väliin ja vääntöa ulospäin, niin stefa tulee helposti ulos. Uusi stefa (varaosakoodi 91203-023-020 tai 91251-ZW5-003) menee akselin puhdistuksen jälkeen ihan sormin painamalla tai sitten esim 20 mm:n hylsyllä varovasti koputellen. Akseli menee sopivasti ko. hylsyn läpi ja hylsyn ulkohalkaisija käy aika hyvin stefan ulkohalkaisijan kanssa yhteen. Tämän stefan vaihdosta on netti täynnä kuvia ja ohjeita. Helppo ja halpa vaihtaa, jos akselin ympärys on öljyssä, niinkuin tässä oli.


Uusi FBG47 cdi yksikkö oli valmiiksi kiinni ja poika ajoi Savosta 285 km matkan Lahteen ja kaikki kuulemma pelasi hyvin. No tyhjäkäynti oli aika kehno ja epätasainen ja joskus kone jopa sammui. Ajattelin heti, että kaasuttimet täytyvät olla likaiset, ja ei muuuta kuin auki ja puhdistukseen.

Entinen omistaja kertoi, että ACV-kalvot on vaihdettu aikaisemmin tai ainakin joitain vuosia sitten. Näin asia olikin ja kalvot olivat uutta vastaavassa kunnossa. Cx:n kaasuttimien poisotto on minusta todella kivaa, helppoa ja nopeaa verrattuna esim. GL1100:een! 15-20 minuuttia niin kaasuttimet on irti pyörästä. Kaasuttimet saa vasemmalle sivulle ulos kokonaan, vaikka kaasu- ja ryyppyvaijerit on edelleen kiinni. Siinä on helppo ja nopea vaijereiden mutterit löysätä ja irroittaa vaijerit kaasuttimista.




Kaasuttimen suuttimet 112 ja 78 olivat nylppäytyneen näköisiä, millä ei ole mitään vaikutusta toimintaan, mutta vaihdoin uudet, koska entuudestaan minulla ne olivat. Tuo kumitulppahan (ylemmässä kuvassa) pitää olla ehjä ja paikoillaan. Tulppa on tyhjäkäyntisuuttimen alapuolella. Tilasin uudet, mitkä eivät ole vielä tulleet, eli ne joudun sysksylllä sitten vielä vaihtamaan.
Pohjakuppien tiivisteet olivat painuneet ja täytyivät vaihtaa. Myöskin tällä kertaa purin kaasarit palasiksi, eli irroitin ne toisistaan, että polttoaineputken päiden o-renkaat pääsi vaihtamaan. Tässäkin tapauksessa toinen o-rengas vuoti jo ja polttoainetta hämäävästi valui pohjakupin yläreunan kohdalle antaen käsityksen kuin pohjakupin tiiviste vuotaisi.



Etikka-vesi-liuos ultrassa toimi taas hyvin ja messinkiosista tuli puhtaat.



Toki tutuksi tullut metoodi tyhjäkäynti/emulsioputkien irroittamiseksi oli selviö. Eli vastakierretapilla poistetaan ne puristusliitoksistaan puhdistus varten. Ennen kaasuttimen irrotusta toisistaan on hyvä sitoa ryyppyvivun kierukkajousi, ettei se pääse karkaamaan. Itse tein klemmarista koukun ja sillä sidoin jousen pään.




Verokkina vieressä uudet putken o-renkaat pussissa verrattuna painuneihin vanhoihin. Kannattaa vaihtaa?

Messinkisen polttoaineputken päiden o-renkaat olivatkin ihan haperot. 5,8 x 1,9 mm uudet renkaat tilalle ja hiukan vaikka silikonirasvaa ulkopintaan ja kaasuttimet ultra-pesun jälkeen kiinni. Kaasuttimien yhdyslevyjen ristipääkantaiset ruuvit saivat taas aikaan lievää keljutusta. Mutta onneksi avausmetoodi on jo tuttu, eli lukkopihdit tiukasti kannan ympärille ja ristipäämeisselillä samaan aikaa kovaa vääntö, niin kaikki aukesivat. Ruuvien kierteiden puhdistus ja hiukan kuparipastaa kierteisiin helpottomaan seuraavan kerran aukaisua.


Puhdistuksien ja kiilotuksien jälkeen kaasuttimista tuli ihan kelpo näköiset ja takasinlaiton jälkeen tyhjäkäynti palasi tasaiseksi.


Syksyn koittaessa pudotan koneen ja vaihdan nokka- ja öljypumpun ketjun, vesipumpun tiivisteen ja kaikki stefat ja o-renkaat. Staattorin uusimista katsotaan tarkemmin myöhemmin. Kovaa ajoa toistaiseksi.. Poika ajoi cx:n Lahdesta Vantaalle pikkuteitä pitkin ja ilmoitti luvut: 120 km ja 5,5 litraa. Ei paha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti