Takajarrupääsylinterin huolto
Kolmannella ajokerralla wingi alkoikin hiipua ja pysähdyin tien varteen ihmettelemään, mikähän tuli. Hetken ihmeteltyäni ajosaappaalla potkin takarengasta ja huomasin, että sehän ei pyöri lainkaan! :) Jalkajarruvipu oli kuin hitsattu, ei juuri liikkunut. Ahaa-elämys koitti, että pakko olla ns. relief-reikä pääsylinterissä tukkeutunut. Sehän on sellainen kapean neulan kokonen ja, jos tukkeutuu, niin jarrut jumittaa. Kännykkä kouraan ja soitto hinauspalveluun ja ei aikaakaan, kun wingi oli lavetilla ja kuski kabiinissa. :) Näin tällä kertaa!1983 GoldWingissä takajarrun pääsylinteri on harvinainen, koska sitä valmistettiin vain tähän vuosimalliin. Aikaisemmissa wingeissä on siis erilainen. 1983 mallissa jalkajarru myös vaikuttaa taka- ja etuoikeaan levyyn. Systeemissä on paineen jakotukki. Pääsylinteriltä on vedetty putkella jakotukille. Ei siis ole normaalia banjoliitintä.
Oikealta sivultahan pääsylinteri löytyy ja ei ole kuin kaksi runkokiinnityspulttia ja putkiliitin. Jalkavivun kiinnitys ja jarrusäiliö letkuineen. Ohessa yllä kuva jo irrotetusta pääsylinteristä, josta jo poistin suojakumin. Ruostetta täynnä. Kaikki osat vaan ultraan pesulle.
Seger-rengas auki kunhan crc on liottanut enimmät ruosteet irti. Segerin irrotuksen jälkeen pitäisi mäntä jousineen tulla ulos, mutta ruostunut suojalevyn jouduin vaasaralla runkoa koputtelemalla ruuvipenkissä irroittamaan. Näihin brake master'in saa kyllä sisusosat uudet, vaikka Ebayn kautta ostettua. Itsekin tilasin uudet osat, joita odottelen parhaillaan.
Varaosasylinteri purettuna osineen.
Varaosasylinteri maalattuna ja kasattuna.
Tässä pyörässä kiinni ollut originaali jarrupääsylinteri puhdistettuna ja maalattuna.
Ja pääsylinteri takaisin kiinni wingissä.
Ja pääsylinteri takaisin kiinni wingissä.
Minulla on varaosasylinteri, käytetty hyllyssä, joten purin senkin ja puhdistin osat. Uutta maalia rungon pintaan ja kokosin vanhoilla osilla. Vanhat tiivisteet olivat vielä ihan ok kunnossa, joten tämän yksikön taltioin pahojen aikojen varuilta.
Tosiaan se relief-hole on todella pieni, olisko jotain 0,15-0,2 mm halkaisijaltaan. Jollain ohuella langalla voi sitä avata, jos näyttää pesun jälkeen olevan vielä tukossa. Pieni parsinneula ei mennyt läpi. 0,1 mm:n kuparilanka oli väljä.
Eli taas opetus itselle: Kaikki kohdat kannattaa käydä läpi, jos pyörä on yli 30 vuotta vanha! Etenkin, kun kyseessä on jarrut. Siis sopivan ajan tultua otan auki myös etujarrun pääsylinterin ja kurkkaan missä kunnossa se on. Ja puhdistus perään.. Kivaahan tämä on, saa ropata!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti