14 syyskuuta 2015

Wingin ylilatauksen korjaus

Tyypillinen ongelma tai vika ilmenee monta kertaa Gold Wingin GL1100 latauksessa. Latausjännite tuppaa pyörimään n. 15V:ssa, jopa hiukan ylikin. Minun wingi latasi 15,1V:n jännitteellä, Tavallisen lyijyakun hyvä latausjännite on 14,4-14,6V:a. 15,5V on ehdoton maksimi, minkä jälkeen akku vaurioituu pysyvästi. Ylilataus "kiehuttaa" akkua ja akkuvettä joutuu lisäämään useastikin. Nykyaikaiset suljetut akut voivat olla vielä ongelmallisimpia ylilatauksen suhteen. Nyrkkisääntö on, jos latausjännite on yli 14,8V latausjärjestelmässä vikaa, ylilataus. Jos latausjännite on alle 13,5V latausjärjestelmässä vikaa. Normaalisti staattori viallinen.

Mikä sitten aiheuttaa ylilatauksen. Wingissä käytetään shunt tyypistä regulaattori/rectifieriä, jossa on akkujännitteen "sense" toiminto. Sen kautta regulaattori saa tiedon akun kulloisesta jännitteestä ja sen myötä säätää latausjännitettä. Mustan värinen sense-johto tulee virtalukon kautta, eli kun virrat kääntää päälle johtossa kulkee virta. Aikojen saatossa monien liittimen kautta vedetty johto ei näytäkkään enään samaa jännitetä, kuin suoraan akusta mitattuna. Jännitehäviö voi olla muutamia kymmenysosa voltteja tai jopa 0,5V:a. Ei kuulosta paljolta, mutta tuo riittää latausjännitteen nousuun tarpeettomasti.



 Wingissä 1983 GL1100 regulaattori sijaitsee vasemmalla puolella veikkitankin alla. Se on pultattu peltitelineeseen. Regulaattorille tuleva johto liitin irti ja etsimään mustaa johtoa. Itse otin koko regulaattorin irti, jotta sain sen puhdistettua pölyista ja roskista. Tarkoitus on katkaista musta johto ja vetää sille esim. releen kautta suoraan akulta virta. Itselläni oli helppoa, kun wingiini entinen omistaja oli jo asentanut neljä paikkaisen lattasulakeboksin, jossa vielä yksi paikka oli vapaana.


 Ei muuta kuin piikillä varovasti mustan johdon liittimen hakanen matalaksi, että johdon sai ulos pujotettua. Tuon kuvassa näkyvän vapaaksi jäävän liittimen vuorasin silikonitulpalla ja sähkömiehen teipillä. Sopivan pitkä uusi johto, jonka toiseen päähän samanlainen 6,3 mm:n urosliitin sekä puristamalla että lopuksi tinaamalla, jotta liitos on varmasti hyvä. Toiseen päähän 6,3 mm:n naaras silikonisuojalla. Homma valmis, ja eikun liittämään.



Alemassa kuvassa ylin musta johto minun tapauksessa. Vielä vapaaseen paikkan riittävä 5A sulake ja homma valmis. Kaikki osat takaisin ja testaamaan toimiiko lataus nyt paremmin..


Yes! 14,5V reilussa 2000 rpm:ssä. Wingissä tuosta ei voltit nouse vaikka olisi 6000 rpm mittarissa. Aikaisemmin tosiaan oli 15,1V, mikä alkaa olla jo liikaa. Tuo digimittari on vedetty suoraan akulta ja tarkistettu, että näyttää oikein.

Samalla, kun pyörästä olin katteita purkanut, aloin katselemaan tulpanjohtoja ja löytyihän sieltä huoltohommaa. Kakkospytyn tulpanjohto on vuosien varella hinkkaantunut ja kuminen kaapelin suojakuori jo kulunut puhki. Ja onpa itse johtimessakin jo syviä uria.. Niitä sitten seuraavaksi! Kaasuttimetkin näyttävät jo aika likaisilta, eli niiden puhdistustakin täytyy alkaa mietiskellä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti