15 syyskuuta 2015

Wingin puolien puhdistus ja sytytyskaapeleiden vaihto

 Latausjännite-korjauksen yhteydessä huomasin tosiaan, että yksi sytytyskaapeleista on ajan saatossa hiertynyt jo aika pahaksi. Siispä tuumasta toimeen ja kokeilemaan saako Interstate wingistä puolat ulos ilman etukatteen poistoa. Chattailin Tuumaustauko miehen kanssa (entinen wingini omistaja) pitääkö ottaa koko etukate pois, jotta pääsee käsiksi veikkitankin etukiinnityspultteihin. Ei tarvinukkaan, vaan riitti, että otti pois molemmilta puolilta "kidukset" eli katteiden alaosat. Honda on näköjään miettinyt kaiken valmiiksi, kunhan vaan oivaltaa katsoa asioita! Veikkitankin etupultit vaan auki ja takapään vastaavat ja nosto/kautta kierto oikealle ja veikkitankki oli pois paikoiltaan. Hyvä muistaa, jos tien päällä joutuisi jotain korjaamaan. Nyt kun veikkitankki oli pois paikoiltaan verestin std wingin puolien poisottoa. Eli kun katsoo (hiukan hankalaa) runkoputkien alle, niin huomaa, että puolapaketti on vain kahdella M6:n pultilla rungossa kiinni. Puolien 4-napainen pistoke vasemmalta puolen irti ja kaksi kannatuspulttia irti, niin puolapaketti irtoaa. Nyt on hyvä huomioida vihreä maajohto, joka on etummaisen pultin ja puolarungon välissä, kun laittaa pakettia takaisin! Puolapaketin saa parhaiten pyörän oikealta puolen pois. Ennen sitä täytyy paisuntasäiliö irroittaa. Sehän on vain yhdellä M6:n pultilla alapäästä kiinni. Säiliön korkin kaulassa on peltihaarukka tukemassa.



Letkujen varaan voi säiliön laittaa roikkumaan työn ajaksi, kuten tässä alemmassa kuvassa on nähtävissä. Ei muuta, kuin tulpanhatut kiertämällä irti johdoista ja sovittamaan puolapakettia ulos oikealta puolen pyörää. Interstate etukate mietitytti sopiiko puolat tulemaan ulos vai ei? No, ei hätää sieltä ne vaan sopi ja helposti.


Hienoa Honda! Kaikki ilmeisesti mietitty jo tehtaalla. Hiukan ujuttamalla ja johtoja työntämällä paketti tuli ulos. Ja toki heti alkoi mietityttämään, kuinkas ne laitetaan takaisin! :) Siitä myöhemmin.


Siinä ne on nyt tarakan päällä, eikä ollut edes kummoinen homma. Silmiin osui heti tyyppimerkintä BW82-TR1. Oikeat on puolat 1983 wingissä. 1982-1983 mallisissa wingeissä käytetään juuri noita puolia. Seuraavaksi puhdistusta ja mittausta, onko puolat ok vielä vai joutuuko hankkimaan uudet.


Puhdistuksien jälkeen molemmat puolat läpäisivät testauksen ja ajossa pelasivat hienosti. Primääri puolella 0,4 ohm ja sekundääripuolella 16,7-17,3 kohm on ihan ok. Nyt pitää muistaa, että kun laitetaan tulpanjohdot kiinni ja normaali tulpanhatut, joissa on se 5 kohm vastus, lukema suurenee. Honda vielä suosittelee käyttämään DPR8EA-9 tulppia, joissa on myös 5 kohm vastukset. Tulpanhattujen vastukset on ehkä jäänne vanhoilta ajoilta, jolloin vastukset poistivat häiriöitä AM-radion alueelta. Itse vaihdoin tulpanhattujen vastukset ihan mesinkitangon pätkiin. Resistoritulpat on ihan riittävät. Miksi laittaa ylimääräistä resistanssia sekundääri puolelle? Joko 5 kohm hatuissa tai tulpissa, mutta ei molemmissa. Kun ne on tulpissa, niin ne vaihtuu aina, kun vaihtaa tulpat.


Joka tapauksessa puolat näyttäisivät olevan vielä ihan kunnossa. Toki on tilanteita, että lämmetessään jokin halkeama voisi aiheuttaa ongelmia, kipinän katoamista, mutta tässä tapauksessa ei ole ollut näin. Halusin vain päästä eroon kovettuneista ja jo hankatuneista yli 30 vuotta vanhoista tulpan johdoista. Wingi on sen verran painava pyörä, että kannattaa tehdä ennakoivia huoltotöitä! Ei onneksi ole tarvinnut työntää wingiä vielä, toivottavasti ei koskaan..


Tässä viimeisessä kuvassa näkyy maalarinteipit jokaisessa tulpanjohdossa ja merkinnät 1-4 vastaamaan sylintereitä. Ei tarvitse miettiä asennusvaiheessa mihin mikin meni. Puolapaketin takaisinlaitto on se kaikkein hankalin vaihe. 1-3 (oikea puoli) ja 2-4 (vasen puoli) johdot kannattaa laittaa vaikka kuminauhoilla pareiksi helpottamaan pujottamista paikoilleen. Viimeinen tehtävä olikin kiertää tulpanhatut kiinni johtoihin ja koeajamaan..

Lisäys: Jos ottaa pois paikoiltaan ilmanpuhdistimen kannen, ilmanpuhdistimen ja puhdistimen muovirungon, niin puolien vaihtotyö helpottuu oleellisesti. Puolat on silloin näkyvissä selvästi, eikä johtojen takaisin pujotus tuota vaikeuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti