HONDA GL1100 GoldWing Standard 1983
ENSITUNTUMAT JA PERUSHUOLLOT
Kyllähän siinä niin vaan pääsi käymään, että tuli hankittua cx:lle kaveriksi otsikon mukainen pyörä. No miksipäs ei, kun GoldWing oli 80-luvun alun aikansa lippulaiva. Hienoa tekniikkaa ja sopivan kokoisella rungolla ja vahvalla moottorilla varustettuna. Pitkälle matkalle sopivan leppoisa ajettava peli. Itse aina pitänyt naku-pyöristä simppelin ulkonäön vuoksi, ja onha tekniikkakin heti käden ulottuvilla. No, pitkällä matkalla varmaan jonkin moinen visiiri olisi hyvä. Mutta ohessa pyöräni kuva muutaman päivän kuluttua pestyäni sen.
Kyllähän siinä niin vaan pääsi käymään, että tuli hankittua cx:lle kaveriksi otsikon mukainen pyörä. No miksipäs ei, kun GoldWing oli 80-luvun alun aikansa lippulaiva. Hienoa tekniikkaa ja sopivan kokoisella rungolla ja vahvalla moottorilla varustettuna. Pitkälle matkalle sopivan leppoisa ajettava peli. Itse aina pitänyt naku-pyöristä simppelin ulkonäön vuoksi, ja onha tekniikkakin heti käden ulottuvilla. No, pitkällä matkalla varmaan jonkin moinen visiiri olisi hyvä. Mutta ohessa pyöräni kuva muutaman päivän kuluttua pestyäni sen.
Vuosimalliin -83 kuuluu mukavia parannuksia aikaisempiin malleihin verattuna. esim. pidennetty välitys, AntiDive keula ja vilkun palautusautomatiikka. Pyörä on varustettu ameriikkalaisella Saddleman tarvikeistuimella, joka henkilökohtaisesti ei aiheuta jippii-huutoja! :) Soffa mikä soffa. Pitäneen yritää hankkia jostain alkuperäinen, kunhan ehtii. Pyörässä on myös Hondaline kovat sivulaukut eli attaseat. No, minulle käy. Ihan hyvin sopii tavaraa ja lukkoonkin ne saa.
Pesun ja alustavan puunauksen/vahauksen jälkeen pyörästä kuoriutui ihan kohtuullinen kuntoon laitettava peli. Mittarilukema oli ostohetkellä 90.700 km. Alkavaa ruostetta löytyy sieltä täältä, joten fiksausta on jatkettava. Tekniikka tuntuu pelaavan ihan hyvin, joten aloitin kunnostukset perushuolloilla, eli moottoriöljyt, peräöljyt ja polttoaineletku/suodatin.
Kuvassa yläpuolella olen jo polttoainesuodattimen ja vasemman puoleisen polttoainepumpulle tulevan letkun vaihtanut Gates'in letkuun. Ruostumattomat klemmarit tietenkin. Oikean puoleinen pumpulta kaasuttimille lähtevä on vielä vanha kuvassa. Samaan syssyyn vaihdoin uudet tulpat, mitkä tässä vuosimallissa tulee olla DPR8EA-9. Entiset olivat kauniin kahvin ruskeat DR8ES-L:t. Siis tulppamerkinnät NGK tulppien mukaan.
Seuraavaksi perushuoltolistallani on:
- etuiskunvaimentimien öljyjen vaihto, stefat eivät vuoda
- venttilien säätö ja kaasuttimien synkronointi
- kardaanin hammaskehien puhdistus ja rasvaus 60%:lla molybdeenirasvalla
- Ebayn kautta on jo tulossa mustat ruostumattomat teräspunosletkut
- sekä uusi ilmansuodatin
Starttimoottorihan on hyvä näissä wingeissä puhdistaa, jos startti pyörittää huonosti, vaikka akku olisi kunnossa. Omani tuntuu pörittävän vallan mainiosti toistaiseksi. Hyvä. Nokka-akseleiden hammashihnat on vaihdettava tietyn aika- ja/tai km-välein. Entinen omistaja kertoi tähän vaihdetun 70 tkm:ssä. Talvella täytyy jäähdytysnesteet vaihtaa, joten samalla täytynee kurkata kansien alle, miltä siellä hihnat näyttää.
Nämä huollot tehtyäni alkaisi enään olla jäljellä takaiskunvaimentimien kunnon, ohjausakselin ja swingin laakerointien tarkastus ja voitelu. Loppuaika tule menemään pyörän ehostukseen jne.. Saa nähdä ensi keväänä, miltä pyörä näyttää ja toimii..
1983 GoldWingin tekniset tiedot netistä pomittuna. Omani VIN-koodia tutkin ja on valmistettu Ohion tehtaalla USA:ssa. Pyörä on aikanaan tuotu Kanadasta. Varustettu km-mittaristolla.
ENGINE
- Engine type: Liquid-cooled four cylinder horizontally opposed OHC
- Displacement: 1085 cc
- Bore & stroke: 75 x 61.4 mm
- Compression ratio: 9.2:1
- Valves: 2 valves/cylinder
- Fuel Delivery: four 30 mm, CV type
- Horsepower: 81 hp (60.4 kW) @ 7000 rpm
- Maximum Torque: 88 Nm (64.9 ft. lbs) @ 5500 rpm
- Exhaust system: Four-into-two with balance tube
- Ignition system: Transistorized pointless
- Starting system: electric
- Fuel type: regular gasoline
DRIVETRAIN
- Clutch: wet multi-plate
- Transmission: Five-speed, constant-mesh
- Wheels: Honda cast wheels
CHASSIS / SUSPENSION / BRAKES
- Brakes type: interconnected braking system internally ventilated double piston.
- Front Brakes: dual 232 mm discs with 2-piston calipers
- Rear Brakes: single 250 mm disc with 1-piston calipers
- Front Suspension: air-assisted telescopic with TRAC™ anti-dive
- Rear Suspension: air-assisted shocks
- Front tire: 120/90H18
- Rear tire: 140/90H16
DIMENSION
- Wheelbase: 1605 mm (63.2")
- Dry weight: 272 kg (598 lb.)
- Dry weight: (without fluids): 266 kg (586.4 pounds)
- Overall length: 2340 mm
- Overall width 920 mm (36.2")
- Seat height 790 mm (31.1")
- Fuel capacity 20 litres (4.4 imp gal.) (5.3 US gal)
OTHER
- In 1983 Honda continued with the basic GL1100
Colors:
- Black NH1
- Candy Regal Brown
- The emblems were gold, but the pinstripes were orange and gold
=> Canada model: Pinstripes were charcoal gray and white
- The wheels were cast with eleven spokes
- The speedometer now has a 150 mph (240 kph) limit
- The turn signal featured a self-cancelling system
- The saddle was dual and more pronounced like in the previous year.
- Brakes: Unified braking system with TRACTM anti-dive control front wheel had dual slotted discs with dual piston calipers
- Wheels: Cast alloy wheels with deep tread tubeless tires
- Seat: Adjustable
- Instruments: Full instrumentation
- The frame serial number began with 1HFSC020XDA300101 and the engine serial number began SC02E-2300012
Kun kaikki huollot on tehty täytyy tutustua pyörän sytysjärjestelmään, lempiaiheeseeni! :)
Hieno peli ja vähän ajettu!
VastaaPoistaHieno pyörä. Onnittelut hienosta löydöstä.
VastaaPoistaKiitoksia vaan, katsotaan mikä tästä tulee, kun kaikki huollot on tehty.
VastaaPoista