15 elokuuta 2014

GoldWingin Huollot, Etuiskunvaimennin öljyjen vaihto ja venttiilien passaus

Etuiskunvaimentimien stefat eivät vuotaneet, joten päätin ensihätään vaihtaa kuitenkin uudet öljyt putkiin. Öjythän olisi hyvä vaihtaa kahden vuoden välein. Ei ollut yllätys, että entiset, ilmeisesti ATF öljyt, olivat aika tummanpuhuvaa.


Tässä wingissä iskunvaimentimiin laitetaan 1-1,5 bar'in paine vielä lisäämään vaimennusta, joten eikun ilmat pois ja ilmaletkut irti, jolloin välttyy avaamasta putkien yläpään tulpat. Wingissä jousissa on esijännitys, joten en alkanut ylätulppia nyt tällä kertaa avaamaan. No, entiset öljyt tuli vikkelään pois ja pohjatulppa takaisin, mutta entäs sitten. Miten ruutataan pienistä M6:n kierrereistä, jotka ovat vielä hattujen sivuissa? Kokeilin injektioruiskulla, mutta kovin vähän meni kerrallaan ja pitäisi saada kaikkiaan 270 ml:aa. Turhauduin ja kävin ostamassa manuaalisen ali-/ylipaine pumpun säiliöllä.


Ylätulppaa kun kiersi sen 90 astetta, että sai reiän ulospäin pyörästä osoittamaan, niin kohtuu helppo oli ruutata 100 ml:aa kerralla putkeen. Toki rauhallisesti pitää pumpata. Pakeneva ilma pitää välillä päästää pois. No, sinne meni ölpät ja ihan oikea määrä. Oikean puoleinen oli helpompi, kun otti ilmaventtiilin pois ja sen kautta suoritti saman operaation. 
No, öljyjen vaihdon jälkeen oli aikomus passata venttiilien välykset, mutta ajonälkä ja kokeilun halu voitti! :) Eikun ajamaan ja kokeilemaan, tuliko parempi. Kyllä vaan oikeat keulaöljyt 10W teki tehtävänsä ja keula toimii huomaamattomasti nyt, eikä etunen lyö käsille. Eli itse ainakin vaihdan joka toinen vuosi vähintään keulaöljyt.
Tuolla pumpulla saisi myös alakautta, poisto tulpan reiästä imettyä uudet öljyt sisään. Astiaan oikea öljymäärä, josta letku reikään (tiukasti) ja yläpäästä pumpulla alipaine keulaputkeen. Pumpun toiminta on helppo kääntää ali- tai ylipaineelle. -83 Wingissä antidive osat alapäässä sijoittavat poistotulpan aika huonoon paikkaan, joten en alkanut noin kokeilemaan.

Lisäänpä tähän osioon myös venttiilien säädöt. Eli -83 Wingissä välykset on: Imu 0,10 mm ja pako 0,13 mm.
Kun pääsin tarkistamaan välyksiä, niin tuli huomattua, että kaikki oli aika tiukalla. Milloin lie viimeeksi säädetty, ei voi tietää. No, venttilien lautaset uppoavat kansien seetteihin pikku hiljaa pitkällä aikavälillä, välys pienenee.
Kun venttiilikoppienkin tivisteet olivat vielä tiiviit, ei muuta, kuin osat paikoilleen ja ajamaan! :)


Näin tällä kertaa. Jaksaisko sitä vielä kaasuttimien synkronoinnin tehdä.. Katsotaan..



2 kommenttia:

  1. Öljy sentään valui ulos... Meillä sieltä ei valunut mitään! Pumppaamalla sai ulos mustaa vaseliinia muistuttavaa töhnää... :D
    http://www.vanhamoto.net/2011/08/etujoustoa-ja-pienen-pieni-onni.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kyllä se olisi etupumppujen öljyt hyvä vaihtaa ainakin kerran kahdessa vuodessa. Kovin oli mustaa tavaraa minullakin, mitä ulos tuli. Pieni punainen vivahde antaisi olettaa, että ATF:ää oli aikaisemmin käytetty.

      Poista