03 kesäkuuta 2017

Kawasaki W650 -99

Näin se aika kuluu ja pyörät vaihtuu. Honda CX500 Custom sai uuden kodin ja oli aika miettiä, mitäs sitä tilalle? Monien vaihtoehtojen jälkeen eteen osui Kawasaki W650 vuosimallia -99. Kawahan on retromallinen nykytekniikalla toteutettu ja parallel twin moottorilla varustettu pyörä.

 
50 Hv ja 56 Nm, SOHC kone. Suhteellisen alhaalta vääntävä, pitkäiskuinen rento peli. Keihin kaasuttimet syöttävät kaksi-sylinteristä rivimoottoria. Perustekniikkaa siis ja itse huollettavissa helposti. Moottorin erikoisuuksiin ehdottomasti kuuluu Kawasakin ratkaisu nokka-akselin pyörittämiseen: Kuningasakseli. Kartiohammastuksilla toteutettu akselivälitteinen voimansiirto kampiakselin ja nokka-akselin välillä. Ei tarvetta ketjun tai hihnan vaihdolle. Itse pyörä painaa öljyineen ja bensoineen n. 214 kg. Eli kevyempi hiukan, kuin esim. CX500. Etujarruna yksi levy edessä oikealla. Takana perinteinen rumpujarru. Koska etujarru on nykyaikainen kaksi-mäntäinen levyjarru teho tuntuu olevan aivan eri luokka, kuin CX:ssä. Hyvä niin.


Matkamittari näytti 17.340 km ostohetkellä. Pitäneen paikkansa, entisiä omistajia ollut kohtuu määrä. Heti alkuun suoritin normaaliksi muodustuneen pyörän pesun. Ajattelin, että näin pyöriä kunnostaneena ja huoltaneena käyn kaikki huoltokohteet läpi, jotta voin luottaa kaiken olevan kunnossa. Öljyt suodattimen kanssa heti vaihtoon, kuten jarrunesteet jne. Eilen illalla purin tankin ja sytytyspuolan edestä pois, jotta pääsin ottamaan venttilikopankannen irti. Kawassahan venttilivälykset säädetään halkaijaltaan 7,48 mm:n säätöpaloilla. Kaupan mukana sain koko palasarjan mukaan, joten homma hoituu samana iltana loppuun. Eipä työ vaatinut kummoista urakointia Kawassa, kunnes venttiilikoneisto oli esillä.


Vasemmalta puolen pyörää koneen kyljestä kaksi tulppaa auki, kampikangen mutterin kansi ja ajoitusaukkon kansi. 17 mm:n hylsyllä pyöritetään kampiakselia vastapäivään ja etsitään yläkuolokohdan merkit kohdilleen. Tarkistus, että 1. pytyn eli vasemmanpuoleisen mäntä on oikeasti työtahdin yläkuolokohdassa, jolloin kaikki ko. sylinterin imu (2)- ja pakoventtiilit (2) ovat kiinni. Normaalilla liuskamitoilla tarkistamaan välykset, jotka Kawassa ovat:

- imu 0,08 - 0,13 mm
- pako 0,14 - 0,19 mm

Molempien sylintereiden ventiilivälykset osoittautuivat olevan hyvinkin raja-arvoissa. Eli varmaankin 12.500 km (tarkastusväli) kohdalla ventiilit ovat säädetty aikaisemmin. Hyvä juttu!
Kawassahan keinuvivut siirtyvät akseleillaan sivuun, jolloin säätöpala paljastuu riittävästi, jotta sen voi magneetilla napata pois paikoiltaan tarvittaessa. Ei tarvitse alkaa nokka-akselia purkamaan paikoiltaan pois, kuten esim. monissa Yamahoissa.

Kuningasakselin yläpään hammasratas.

 Minusta fiksusti Kawasaki on suunnitellut ja toteuttanut systeemin. Tällainen tee-se-itse mies ainakin tykkää! Ei muuta kuin osat takaisin ja aikaa ei mennyt tuntia enempää. Hienoa.

Tulppien vaihtamiseksi täytyy ottaa tankki pois. Nyt oli oiva hetki nekin vaihtaa, koska ne olivat hyvin käsillä. Iridiumit menivät entisten kuparitulppien tilalle. Niidenkin puolesta saa ajaa huolehtimatta niiden kunnosta. Lopuksi avasin vielä jarrusatulan nesteiden vaihdon yhteydessä ja tarkistan jarrupalojen kunnon. Olivat kuin uudet.


Liukutappien puhdistus ja uudelleen voitelu ja kaikki kiinni. Helppoa tähän mennessä ollut kyllä Kawan huoltotyöt. Listattuna seuraavat työt tein:

- Moottoriöljyt ja suodatin
- Vaijereiden tarkastus ja voitelu
- Venttiilivälysten tarkistus
- Jarrunesteen vaihto ja satulan puhdistus/liukutappien voitelu
- Uudet iridiun sytytystulpat
- Kaasuttimien seosruuvien aukaiseminen (3..3,5 kier. hyvä määrä, kokeillaan)
- Ketjut ja rattaat ovat vielä ok kunnossa, puhdistus riittää

Pakoputkisto on alkuperäinen, eikä sisuskaluja ole poistettu. En aikonutkaan, ainakaan vielä. Äänet ovat melko hiljaisen sopivat. Kawasaki Clean Air (KCA) systeemi on paikoillaan. Täytyy tutkia ja kokeilla poistaako sen ja millä tavoin. Systeemihän syöttää ilmaa pakotahdin jälkeen pakosarjaan mahdollisten palamattomien kaasujen polttamiseksi.

Vielä jäi etuiskunvaimentimien öljyjen vaihto tekemättä. Mutta tästä on hyvä jatkaa. Toivottavasti kunnon kesäkin saapuisi! :) Olisiko tässä nyt se ns. "Forever bike"? Tai "Bike rest for my life"?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti